De heruitgegeven Nederlandse editie van Musical 40-45
Verbluffend, overweldigend en ongekend waren de drie woorden die de première van Musical 40-45 in de vernieuwde Midden Nederland Hallen op 21 september samenvatten.
Zes jaar na het oorspronkelijke debuut in Puurs (bij Antwerpen) werd de musical in een nieuw jasje gestoken met een verhaallijn waarin de historische feiten en locaties op maat van het Nederlandse publiek werden aangepast om zo een persoonlijker contact te creëren.
Wederom was PWL verheugd om deel uit te maken van deze productie en samen te werken met de toegewijde teams die ook al bijdroegen aan de originele versie.
PWL speelde een centrale rol in de productie, hield toezicht op het licht- en video-ontwerp en implementeerde verschillende verbeteringen. Om de aandacht van het publiek effectiever vast te houden, werd het meeslepende verlichtingsplan bijgewerkt met nieuwe armatuurtypes, waarbij de PRG Icon Stage werd behouden en alle GLP X4L washes werden vervangen door GLP X5 units. Deze verandering verbeterde de dynamiek en de emotionele impact van de show. Verder werden ook de GroundControl volgspots geüpgraded naar een LED-versie van de Best Boy, bestaande uit vier controle-eenheden en twaalf spots, waardoor de cast en hun bewegingen op het podium nauwkeuriger werden uitgelicht. PWL maakte ook gebruik van het PosiNet Stageprotocol om naast de verlichting ook de bewegingen te volgen.
De volledige musical werd opnieuw geprogrammeerd op de Grand MA3 console, waarbij gebruik werd gemaakt van geavanceerde besturingssoftware en de expertise van Tibo Spiessens en Paul Heijkens.
Daarnaast moest de visuele inhoud worden aangepast om het verhaal, dat zich afspeelt in Rotterdam, en zijn historische context te weerspiegelen. Menno Broere werkte hiervoor nauw samen met muzikaal decorontwerpster Carla Jansen-Höfelt om nieuwe videocontent te creëren voor de acht geautomatiseerde propwagon LED-schermen op het podium. Deze schermen werden geüpgraded naar 10-bit HDR en aangesloten op de nieuwe Disguise EX2C mediaserver, wat resulteerde in een aanzienlijk verbeterde beeldkwaliteit en innovatieve virtuele sets die de Nederlandse verhaallijn van 40-45 aanvulden.