Flagship store H&M Antwerpen Meir
Dé shoppingstraat bij uitstek in België is wellicht de Antwerpse Meir. Niet te verbazen dat het Zweedse H&M zich hier enkele jaren geleden vestigde met een flagship store van 6500m2. Om te voldoen aan de hedendaagse verlangens van elke shop-liefhebber werd de winkel in een nieuw, modern jasje gestoken: strakke lijnen, veel wit en heldere ruimtes. Vanuit deze filosofie ging H&M op zoek naar een partner die een lichtinstallatie kon creëren die subtiel de aandacht van de shoppers zou trekken. De lichtinstallatie moest een natuurlijke aanvulling vormen op de gehele shopervaring.
Uitdaging
Het ontwerp van deze lichtinstallatie moet voldoen aan enkele belangrijke criteria die door het team van H&M vooropgesteld werden. De installatie moet naadloos aansluiten bij de architectuur, in lijn zijn met de filosofie van H&M en bijdragen aan de samenhang van de nieuwe winkelinrichting. Daarnaast moet de installatie ook flexibel inzetbaar zijn, mag het geen obstakel vormen voor de shoppers en moet er met subtiele lichteffecten gezorgd worden voor de juiste sfeer in de winkel.
Resultaat
Samen met H&M gingen we aan de slag en bedachten we een gigantische lichtmuur van wel 10 meter hoog en 9 meter breed. De muur bestaat uit 30 lichtboxen die elk centraal uitgerust zijn met een op maat ontworpen 360° full colour LED-tube. Hierdoor kan de installatie een breed spectrum aan kleuren tonen. De geprogrammeerd scripten zorgen ervoor dat de kleur van het licht perfect aansluit op de verschillende fases doorheen de dag en het jaar. 's Morgens baadt de winkel in een helder licht terwijl 's avonds de dag wordt afgesloten met de tinten van een warme zonsondergang. Voor de Kerstperiode en andere events kunnen er in de toekomst zelfs nog bijkomende scripten voorzien worden. De boxen worden elk bedekt met een witte, lichtdoorlatende doek die het licht mooi zal blenden. Deze doeken zijn makkelijk verwisselbaar waardoor de installatie flexibel ingezet kan worden in de winkel, bijvoorbeeld door het gebruik van geprinte doeken.
De installatie vormt een subtiele meerwaarde voor de winkelervaring van de shoppers: ze voelen meteen de sfeer in de winkel. De lichtmuur zorgt voor een groot, open en helder gevoel en is zo perfect in overeenstemming met de vraag en filosofie van H&M.